مراجع عظام فعلى، شبیهسازى حیوانات را بالاتفاق جایز مىدانند ولى
در مورد شبیهسازى انسانها آراى مختلفى دارند. ابتدا سؤال و جواب علما در مورد
شبیهسازى حیوان را نقل مىکنیم.
مراجع عظام در پاسخ به سؤال «آیا مشابهسازى
حیوان زنده توسط تکثیر سلولهاى وى (کلوناژ) جایز است؟ (سلولى از حیوان زنده اخذ
مىشود و با تکثیر آن سلول، از طریق اطلاعات DNA، حیوانى با همان خصوصیات قبلى
ایجاد مىکنند.)» چنین جواب دادند:
آیتالله خامنهاى: این کار فى نفسه اشکال
ندارد.
آیتالله فاضل لنکرانى: دلیلى بر حرمت این عمل بر حسب عنوان اولى به نظر
نرسیده است؛ گرچه بر حسب عناوین ثانویه اشکال دارد.
آیتالله بهجت: ظاهرا اشکالى
به نظر نمىرسد.
آیتالله نورى همدانى: در غیر انسان جایز است.
آیتالله
مکارم شیرازى: این کار در مورد حیوانات اشکالى ندارد ولى در مورد انسان جایز
نیست.
آیتالله مکارم: عمل شبیه سازی انسان از نظر شرعی خالی از اشکال نیست
.
یک مرجع تقلید شیعیان تغییر جنسیت و ظاهر ساختن جنسیت واقعى را در صورت
استفاده از مقدمات مشروع جایز اعلام کرد.
آیتالله مکارم شیرازی در پاسخ به
استفتایی مبنی بر اینکه تغییر جنسیت چه حکمى دارد؟ نوشت: «تغییر جنسیت و ظاهر ساختن
جنسیت واقعى ذاتاً خلاف شرع نیست، ولى باید از مقدمات مشروع استفاده شود. یعنى نظر
و لمس حرام در آن نباشد، مگر اینکه به حد ضرورت برسد.»
از این مرجع تقلید شیعیان
سوال شده است: لطفاً در مورد شبیه سازی انسان و کلاً شبیه سازی توضیح دهید و
بفرمایید چرا اشکال دارد؟ ادله فقهی چه می باشد؟ مکارم شیرازی در این زمینه پاسخ
میدهد: «این عمل از نظر شرعی خالی از اشکال نیست و مفاسد زیادی بر آن مترتب
میشود. به همین جهت حتی افرادی که پایبند به دین و شریعتی نیستند، به خاطر مفاسد
اجتماعی آن به مخالفت با آن پرداختهاند.»
آیتالله سیستانى: مانعى
ندارد.
آیتالله صافى گلپایگانى: اگر مستلزم خلاف شرع نباشد بنفسه اشکال
ندارد.
آیتالله موسوى اردبیلى: دلیل قانعکنندهاى بر حرمت چنین تحقیقات و
آزمایشاتى وجود ندارد.
آیتالله صانعى: شبیهسازى حیوانات مانعى ندارد ولى نسبت
به انسان حرام و معصیت و غیرجایز است.
اما در مورد شبیهسازى انسان، علما در
پاسخ به سؤال «آیا مشابهسازى و تکثیر انسان در آزمایشگاه و از طریق روشهاى پیشرفته
علمى (کلوناژ) جایز است؟ (گرفتن سلول انسان و ایجاد انسانى با همان خصوصیات قبلى)»
چنین جواب دادند:
آیتالله فاضل لنکرانى: به عنوان اولى اشکال ندارد لکن اگر
مفاسدى بر آن مترتب شود، به عنوان ثانوى جایز نیست.
آیتالله تبریزى: جایز
نیست.
آیتالله مکارم شیرازى: این کار جایز نیست و مفاسد زیادى دارد و اطلاعاتى
که اخیرا منتشر شده، نشان مىدهد که کسانى که از طریق شبیهسازى به وجود مىآیند،
در معرض ناهنجاریهاى جسمى شدیدى هستند مانند کمبود کلیهها و نیمى از مغز و امثال
آن.
آیتالله سیستانى: فى حد ذاته مانعى ندارد.
آیتالله موسوى اردبیلى: گرچه
شبیهسازى در مورد انسان تاکنون بر مرحله عمل نرسیده است و لکن دلیل قوى و محکمى بر
حرمت چنین تحقیقات و آزمایشاتى وجود ندارد.
آیتالله نورى همدانى: تحقق این عمل
معلوم نیست که ممکن باشد و در صورت امکان، اگر با موازین اسلامى مخالف نباشد، اشکال
ندارد.
مسائل دیگرى نیز از محضر این بزرگان پرسیده شد: «از آنجا که در قرن بیستم
شاهد رشد حیرتآور فناورى؛ خصوصا پیشرفتهایى در علم پزشکى حاصل شده است و یکى از
آنها برآیندهاى مهم نوین، مهندسى ژنتیک و بدل سازى انسان (کلوناژ) مىباشد که در
علم وراثت مسائل مبهم و پیچیدهاى پیدا شده است بفرمایید:
الف) اگر سلول جنسى در
سردخانه براى مثلاً صد سال یا بیش از آن زنده نگاه داشته شود، سپس در رحم زنى کاشته
و رویانده شود، آیا طفل ناشى از این سلول پس از رشد و نمو و بلوغ مىتواند از
بستگان و خویشان خود مطالبه ارث نماید؟
ب) ممکن است با فناورى بدلسازى
(کلوناژ)، چند نفر نسخه بدل یک اصل باشند. در صورتى که جرمى ارتکاب شود از راههاى
اثر انگشت یا دیگر آثار جسمى یا علم قاضى اثبات شود یکى از این افراد (اصل و فروع)
مرتکب جرمند، کدام نسخه محاکمه و مجازات خواهد شد؟
ج) در صورتى که دختر باکرهاى
با بهرهگیرى از فناورى بدلسازى (کلوناژ) داراى فرزندى از سلول جنینى خود شود، در
این فرض آیا حامله شدن وى مشروع است؟ آیا فرزند به دنیا آمده نسخه بدل اوست یا
همسانش یا دخترش؟
د) اگر خانوادهاى نسخهاى از فرزندشان را در سردخانه نگهدارى
کردند و پس از مرگ فرزندشان با فناورى بدلسازى (کلوناژ) نسخه بدل وى را در رحم
مادر کاشتند و رویاندند، در این صورت آیا آفرینش انسانى براى هدفى که به خاطر او
مربوط نیست و نفعى نمىرساند، جایز است؟
ه) در صورتى که فناورى بدلسازى
(کلوناژ) به قدرى رشد کند که مادران بتوانند با مشاهده فرجام فرزند پس از چند سال
به کاتالوگهاى مختلف مراجعه و جنین را گزینش کنند (طفل سالیان رشد مىکند ولى
نسخههاى دست نخوردهاش در سردخانه محفوظ مانده است.) چنین باردارى شرعا چه حکمى
دارد؟»
جواب مراجع به این سؤالها، به شرح زیر است:
آیتالله مکارم شیرازى:
الف) چنین نوزادى از کسى ارث نمىبرد. ب) دیه در میان آنها تقسیم مىشود. ج تا ه)
این عمل از نظر شرعى خالى از اشکال نیست و مفاسد زیادى بر آن مترتب مىشود. به همین
جهت، حتى افرادى که پایبند به دین و شریعت نیستند، به خاطر مفاسد اجتماعى آن به
مخالفت با آن پرداختهاند.
آیتالله صافى گلپایگانى: این موضوعات ظاهرا هنوز هم
در دست تحقیق و تجربه است. اگر چه جواب على الفرض ممکن است ولى اولى این است که پس
از تحقیق و تحقق کامل موضوع در خارج و ابتلا به آن، حکم آنها مورد سؤال واقع
شود.
آیتالله بهجت: الف) وراثت نیست. ب) مثل سایر موارد اقامه بینه بر غیر واحد
و همچنین اقرار یا علم اجمالى است در احکام قصاص و دیه. ج) مانعى ندارد و به ولد
اشبه است. د) مانعى ندارد. ه) از حیث تکلیف، منعى بر آن ثابت نیست و از حیث صحت
معامله، به نظایر آن مراجعه مىشود.
آیتالله سیستانى: الف) چنانچه تولد از منى
شخص مذکور باشد، آن شخص پدر او محسوب مىشود و بستگان پدر، بستگان فرزند مىشوند.
ب) در صورتى که مشخص نشود، هیچ کدام مجازات نمىشوند. ج) مانعى ندارد. د) مانعى
ندارد. ه) اشکالى ندارد.
همچنین آیةالله معرفت شبیهسازى انسان را فى نفسه حرام
نمىداند ولى به حکم ثانوى، به دلیل پیامدهاى منفى آن را حرام مىشمرد. همچنین آیت
الله موسوى تبریزى و آیتالله موسوى بجنوردى شبیهسازى انسان را از نظر شرعى بلا
مانع مىدانند. آیتالله سید محمدحسین فضلالله اصل شبیهسازى انسان را جایز
مىداند و آن را «خلقت از عدم» نمىشمرد و نشانهاى بر قدرت انسان در کشف قوانین و
نظامهایى مىداند که خداوند در عالم خلقت گذاشتهاند. البته ایشان هم، تکثیر و رواج
مسأله را جایز نمىداند و نیز در مورد این که جنین شبیهسازى شده را به قتل برسانند
تا از اعضاى آن استفاده کنند حکم به حرمت داده است.
بر طبق آنچه نقل کردیم، اکثر
علماى اسلامى اصل شبیهسازى انسان را جایز مىدانند ولى به حکم ثانوى به دلیل
مفاسدى که در پى دارد جایز نمىشمرند.
آیت الله بجنوردی : همانند سازی در اسلام
حرام نیست
کلونینگ (همانند سازی) در شریعت اسلام جایز و حلال است .
" آیت
الله بجنوردی " - یکی ازمجتهدین - در بررسی همانند سازی از منظر فقه امامیه گفت :
کلیه ادیان الهی از جمله دین اسلام مخالفتی با پیشرفت علم و جوامع بشری ندارند و
چون عقل ، فطرت و اندیشه موهبتی است که ذات باریتعالی در اختیار انسانها گذاشته است
نمی توان با پیشرفت علم مخالفت کرد.
وی افزود : خصوصیت فقه امامیه شیعه در این
است که همواره باب اجتهاد در آن باز بوده ، یقینا" عنصر زمان و مکان می تواند در
کیفیت برداشت و استنباط فقهای شیعه و مجتهدان تاثیر داشته باشد . از سوی دیگر احکام
ادیان همواره در راستای حکم عقلا است و اینطور نیست که شریعت بخواهد مساله ای را به
علم و عالمان تحمیل کند.
آیت الله بجنوردی گفت : یکی از مسائل مطرح شده در جامعه
بحث کلونینگ و همانند سازی است که نظریات ( فتواهای ) مختلفی هم در جایزبودن و یا
حرام بودن آن صادر شده است.
وی افزود : شبیه سازی به مفهوم تولید یک انسان بدون
انجام عمل لقاح است و در این عمل با وجودی که کلون شبیه والدی می شود که ماده
ژنتیکی خود را از او به ارث برده است اما از لحاظ روحی و جسمی تفاوت هایی باوالد
خواهد داشت. همانطور که دوقلوهای همسان ماده ژنتیکی مشترکی دارند ، اثر انگشت
متفاوتی دارند و شخصیت های مجزایی محسوب می شوند. البته تفاوت کلون با والدش بیشتر
از تفاوت دوقلوهای همسان خواهد بود چون دوقلوهای همسان در یک زمان و در یک رحم
پرورش می یابند ولی کلون در رحمی جدا از رحم والدش تکامل می یابد.
آیت الله
بجنوردی گفت : طبق قاعده اصالة الحل ، همه چیز در اسلام حلال است مگر در مواردی که
قانونگذار بخواهد مسئله ای را بطور خاص، حرام اعلام کند و هیچ عنوانی در شریعت مبنی
بر حرام بودن کلونینگ وجود ندارد. هر چند ممکن است استفاده های سوئی از این علم
صورت گیرد ولی فعلا" بحث بر سرحلال و جایز بودن همانند سازی است.
برخی معتقدند
این امر خلاف آفرینش الهی است در صورتی که معنای خلقت این نیست که حتما" از طریق
ترکیب اسپرم و تخمک ، نوزاد بوجود آید و مساله دیگر اینست که انسان دارای دو حیات
است : حیات حیوانی و حیات انسانی . کلونینگ فقط مقتضیات حیات حیوانی انسان را فراهم
می کند و تازمانی که روح در نطفه دمیده نشود ، موجودیت نمی یابد و حتی با انجام
شبیه سازی هم ، باز خالق خداوند است.
عده ای معتقدند با افزایش همانند سازی ،
مفسده هایی متوجه این افراد می شود و ممکن است عده ای بخواهند به تجارت اعضای بدن
انسان روی بیاورند که آن را جایز نمی دانم ، چون اسلام شخصیت هر فردی را محترم می
شمارد و نمی توان انسانی را برای نجات انسان دیگری از بین برد و این امر قتل نفس
محسوب می شود . البته اهدای اعضای افراد را در صورتی که مرگ مغزی ثابت شود جایز می
شمارم.
آیت الله بجنوردی در پاسخ به سوال مبنی بر به خطرافتادن بنیان خانواده
در صورت گسترش همانند سازی گفت :همانند سازی را در مورد افراد معمولی جایز نمی
شمارم ولی افرادی که نمی توانند بچه دار شوند می توانند از طریق این علم صاحب فرزند
شوند و همانند سازی را در این مورد حلال می دانم.
ب) فتاواى علماى اهل سنت
1. شیخ قرضاوى - مفتى مصرى مقیم قطر
- در پاسخ به سؤالى در مورد حکم شبیهسازى حیوانات مىگوید؛ شبیهسازى حیوانات با
رعایت شرایطى جایز است:
اولاً در آن مصلحت حقیقى براى انسان باشد ثانیاً ضرر و
فسادى بزرگتر گریبانگیر انسان و جوامع انسانى نشود زیرا اکنون براى دانشمندان ثابت
شده است که ضرر و زیان گیاهان شبیهسازى شده بیشتر از نفعشان است.
ثالثاً در
آن آزار یا ضررى متوجه خود حیوان نشود حتّى در دراز مدت زیرا آزار حیوانات در دین
خدا، حرام است.
آقاى قرضاوى در مورد حکم شبیهسازى انسان مىگوید: شبیهسازى
انسان به خاطر پیامدهاى فاسد و از آن جهت که با نظام حکیمانه الهى و تنوع مخلوقات
منافات دارد، ممنوع و حرام است.
از دکتر قرضاوى در مورد شبیهسازى درمانى سؤال
کردهاند و او در پاسخ گفته است: اگر مقصود، شبیهسازى انسان براى جدا کردن قطعهاى
سالم از بدن او و پیوند به دیگرى است، این عمل حرام است و به هیچ وجه جایز نیست.
زیرا نسخه بدل، نفس محترمه است. امّا اگر مقصود این است که اعضاى معین از بدن
(مانند قلب، کبد و...) شبیهسازى شوند و براى معالجه بیماران استفاده شود دین خدا
این عمل را مىپذیرد و از آنجا که منفعت مردم در آن است بدون اینکه به کسى ضرر
برسد یا حرمتى هتک شود، آن را پاداش مىدهد.
دکتر قرضاوى، در ادامه موارد جایز
مطالعات ژنتیک را چنین بر شمرده است:
- بهبود تکنولوژىهاى باردارى و کشف
بیمارىهاى خطرناک.
- شناسایى ژنهاى بعضى از بیمارىهاى وراثتى (مثل مرض قند،
کم بینى و بعضى از انواع سرطانها) و از بین بردن ویروسهاى عامل این امراض.
-
شناخت قبل از ولادت بعضى از بیمارى هایى که بعد از ولادت ممکن است دامن گیر نوزاد
شود به منظور تولید نوزادانى کامل از نظر صفات و با جسمى سالم از ناهنجارىها و
نارسایىهاى جسمى.
- کنترل خصوصیات جنین و یا انتخاب پسر یا دختر بودن آن به
شرط ایمنى از ناهنجارىهاى ظاهرى.
- شبیهسازى دستگاهها و اعضاى انسان براى
نقل آنها به افراد نیازمند و از طریق لولهها و دستگاههاى آزمایشگاهى همانطور که
در علم پزشکى و جراحى ژنتیک... به صورت امرى عادى درآمده است.
- تولید تخمک
بارور شده از ژنهاى انسانى که در جنینهاى حیوانى جاسازى شده است به شکلى که صفات
انسانى آن حفظ شود و پس از طى مراحل رشد، در صورت نیاز از حیوانات به انسان منتقل
شود.
- شبیهسازى ژن تولید کننده انسولین در جسم انسان و تزریق آن در باکترى
زنده و در نتیجه آماده سازى ماده انسولین مذکور براى همان فرد مریض.
- قرار
دادن هورمون تحریک کننده در ایجاد تخمکها در تخمدان زن و وضع این ژن در یک خمیر
مایه معینى و در نتیجه دسترسى به (fsh) شبیهسازى ژنى که هورمون را به صورت خالص
تولید مىکند و استفاده از آن در فعال ساختن تخمدانها و افزودن فرصتهاى حمل (fsh)
هورمون.
- شبیهسازى ژن مسئول تحریک آنزیمى که این آنزیم مسئول حل کردن خون
مردگىها در سکتههاست.
- شبیهسازى ژن تشکیل دهنده شیر که پستان مادر آنرا
تولید مىکند و وارد کردن آن در سلول گوسفند تا این که گوسفند بتواند شیرى مانند
شیر مادر که ویژگىهاى سلامت آورى نسبت به نوزاد دارد، تولید کند.
و اما نسبت
به حیوان، شبیهسازى آن به دو شرط جایز است: اول: به غرض نگه داشتن حیواناتى که در
معرض انقراض هستند. دوم: انتخاب نسل برتر حیوانات و تکثیر بهترین آنها.
اما
نسبت به گیاهان جواز شرعى بدون هیچ قید و شرطى در این مورد معین است خصوصاً اگر غرض
بهتر کردن نوع و کیفیت محصولات گیاهى باشد.
شیخ قرضاوى پس از بر شمردن موارد
جایز، موارد ممنوع و حرام را نیز چنین بیان کرده است:
- هر راه و روش غیر
تضمینى که احتمال شکست داشته و به احتمال قوى موجب به وجود آمدن بیمارىها و
ناهنجارىهایى در جنین باشد.
- هر تلاشى براى نفى کانون خانواده و ازدواج و
قانون توازن بیولوژى موجود در آن
- هر تلاشى براى نفى قاعده زوجیت اشیاء و
مخلوقات که اساس هستى است به دلیل مخالفتى که با نص قرآن کریم دارد «و خلقناکم
ازواجاً، من کل شىء خلقنا زوجین لعلکم تذکرون، سبحان الذى خلق الازواج کلها ممّا
تنبت الارض و من انفسهم و مما لا یعلمون».
- تولید و شبیهسازى نوزادانى زنده
از بافت جنینهاى سقط شده
- تولید و شبیهسازى از بافتهاى تخمدان دختران
جوانى که فوت کردهاند.
- تأسیس بانکهایى براى جمع آورى و استریلیزه کردن
تخمکها براى کاشتن یا شبیهسازى کردن آنها به قصد آماده سازى آنها براى درخواست
کنندگان باردارى.
- قرار دادن تخمکهاى شبیهسازى شده و لقاح شده در رحم زنانى
غیر از زنانى که آنرا هدیه کرده و یا آن تخمک از ایشان گرفته شده.
- تولید گوشت
از حیواناتى که با ژنهاى انسانى داراى طعم خاص ترکیب شدهاند. (گفتنى است تولید
این نوع گوشتها براى پاسخگویى به تمایلات افرادى است که گوشت انسان را مىخورند و
اینکه این کار بصورت قانونى در آید. مانند مزرعه هایى که در ولایت هیوستن آمریکا
تأسیس شده و در آن گاوهایى حامل ژنهاى انسانى پروار مىشوند که گوشت هایى بنام
گوشتهاى گاوى انسانى تولید مىکنند و رستورانهاى مخصوص این گوشتها نیز افتتاح
شده است).
2. دکتر محمد رأفت عثمان، استاد فقه تطبیقى در دانشکده فقه و حقوق
دانشگاه الازهر، نظرات فقهى خود را پیرامون شبیهسازى مطرح کرده است. او این بررسى
را در کنفرانسى که مجلس اعلاى مصر با عنوان (حقوق و پیشرفت علم بیولوژیک) بر پا
کرده بود، مطرح کرد. این کنفرانس شاهد تعدادى از نظریات اجتهادى در مورد انقلاب
بیولوژیکى - که شبیهسازى از آن جمله است - بود.
دکتر رأفت عثمان در بررسى جامع
علمى پیرامون شبیهسازى، بر این مطلب تأکید مىکند که ما در مورد شبیهسازى انسانى
چند حالت داریم که باید بین آنها فرق گذاشت و نباید یک حکم شرعى واحد را براى همه
آنها اخذ کرد.
وى شش صورت براى شبیهسازى تصور کرده است که در چهار حالت حکم به
حرمت قطعى داده و در دو حالت دیگر حکمى نداده و توقف کرده است.
1. نخستین حالت
از حالات شش گانه که دکتر رأفت عثمان تصور کرده این است که هسته سلولى ماده گرفته
شود و در تخمک ماده دیگرى که هسته آن برداشته شده کاشت شود و در نهایت در رحم او
کاشت نهایى صورت گیرد.
این حالت از شبیهسازى قطعاً حرام است به دلیل چند قاعده
اصولى و فقهى:
اول: قاعده قیاس. این نوع همانند سازى، مشابه به رابطه جنسى بین
دو همجنس است که حرام مىباشد. پس اگر رابطه جنسى بین دو همجنس حرام است، زاد و
ولد بین آن دو نیز به طور قطع حرام خواهد بود.
دوم: قاعده سدّ ذرایع؛ زیرا اگر
این امر بین زنها شایع شود، باعث انتشار تباهى مىگردد.
سوم: جلوگیرى از ضرر
نفسى و اجتماعى که فرزند در آینده دچار آن مىشود.
2. اینکه هسته سلولى را از
زنى بگیرند و در تخمک همان زن کشت کنند. این صورت نیز مانند صورت قبلى حرام است و
دلیل حرمت نیز دلایل پیشین است.
3. اینکه هسته سلولى را از حیوانى بگیرند و در
تخمک زنى کشت کنند. حکم این صورت نیز حرمت است؛ زیرا کار بیهوده است و باعث نقص و
مشوه کردن مخلوق خدا مىشود؛ چون مخلوق جدیدى به وجود خواهد آمد.
4. اینکه هسته
را از سلول آلت مردى بگیرند و در تخمک زنى که همسر آن مرد نیست، کشت کنند که این
صورت نیز حرام است؛ زیرا این حالت مانند زناست - اگر چه به خاطر عدم وجود شرایط و
ارکان زنا، زناى اصطلاحى نیست
ولى همان پیامدهاى زنا - که اختلاط نسبت هاست -
را داراست، بنابراین حکم زنا را دارد.
دکتر رأفت عثمان این چهار صورت را تحریم
قطعى کرده است، همانطور که اجتماع علماء بر حرمت شبیهسازى انسان است امّا دو صورت
دیگر نیز هست که رأفت عثمان در آنها توقف کرده و طبق نظر بیشتر علماء که گفتهاند
حرام است، فتوى نداده است.
1. اینکه هستهاى که حاوى ماده ژنتیکى است را از
سلول آلت مردى بگیرند و در تخمک زنى - که همسر آن مرد است - کشت کنند البته به شرط
اینکه هر دو (یعنى زن و شوهر) زنده باشند. رأفت عثمان در این صورت توقف کرده است و
فتوى به حرمت یا جواز نمىدهد و منتظر نتیجه بررسىها و تجربهها در مورد شبیهسازى
مىماند. اگر نتیجه، کودکى باشد که از نظر جسمى، روحى و اجتماعى ناقص الخلقه باشد،
اینگونه رویه حرمت قطعى خواهد داشت ولى اگر کودکى که به این صورت به دنیا مىآید
کودکى طبیعى باشد که هیچ عیب و نقصى ندارد، در این صورت حکم را باید مورد بررسى
بیشترى قرار داد.
اینجاست که مشخص مىشود همسرى که عقیم و قادر به تولید مثل
به طور طبیعى (جنسى) نیست:، حق دارد به اینگونه شبیهسازى انسان پناه ببرد.
2.
این صورت، معروف به دو قلوى سیامى یا کپى سازى است. در این حالت از شبیهسازى
انسانى همچون حالات گذشته بى نیاز از ماده منى نیست بلکه تلاشى براى تولد چند فرزند
- که مانند دوقلوها ویژگى ژنتیکى مشترکى دارند - صورت مىگیرد. این کار از طریق
بارورسازى تخمک با منى در محفظهاى بیرون از رحم و تقسیم سلول به دست آمده از این
بارورسازى به چند سلول همسان که همان ویژگىهاى ژنتیکى را دارند، انجام مىگیرد.
رأفت عثمان در این مورد نیز توقف کرده و فتوى به حرمت و یا جواز نمىدهد و
منتظر تجربهها و آزمایشات شبیهسازى و پیامدهاى آن است.
منابع :
سایت حوزه
نشریه پرسمان ،شماره 8
بازتاب اندیشه-شماره
34
http://www.jazirehdanesh.com