انرژی هسته ای، سلولهای بنیادین، شبیه سازی، نانو تکنولوژی

انرژی هسته ای، سلولهای بنیادین، شبیه سازی، نانو تکنولوژی

انرژی هسته ای، سلولهای بنیادین، شبیه سازی، نانو تکنولوژی

انرژی هسته ای، سلولهای بنیادین، شبیه سازی، نانو تکنولوژی

جنگ سلولهای سرطانی با نانوذرات جاذب امواج رادیویی

جنگ سلولهای سرطانی با نانوذرات جاذب امواج رادیویی
محققان امریکایی موفق به ساخت نانوذرات کبالتی شده‌اند که روکش آن از گرافیت است. این ذرات می‌توانند امواج رادیویی با طول موج کوتاه را جذب کرده، به‌صورت گرما در محل تومور پس ‌‌‌‌دهند. این عمل باعث مرگ سلول‌‌‌‌های سرطانی می‌‌‌‌شود.
قطع قسمت با امواج رادیویی(RF ablation) نوعی درمان برای سرطان است. در این روش سوزنی نازک از طریق پوست به داخل تومور راه یافته، باعث تخریب گرمایی در منطقه می‌‌‌‌شود. از مشکلات این روش تخریب یک محدودة سه تا پنج سانتی‌‌‌‌متری است که جراح انجام می‌دهد؛ این محدوده هم شامل تومور و هم شامل بافت معمولی می‌‌‌‌شود. همچنین در 5 تا 40 درصد از موارد، تخریب کامل تومور صورت نمی‌‌‌‌گیرد و در 10 درصد از بیماران عوارض بعدی ایجاد می‌‌‌‌شود. این روش فقط در مورد سرطان کبد، کلیه، سینه، ریه و استخوان کاربرد دارد.
دانشمندان با کمک فناوری‌نانو توانستند این روش را بهبود بخشند؛ روش جدید با این ایده شکل گرفت که اگر بتوان ماده‌‌‌‌ای را که در میدان امواج رادیویی، از خود گرما آزاد می‌‌‌‌کند، به سایت اختصاصی تومور رساند، درمان با امواج رادیویی(RF) در هر جای بدن عملی است. تحقیقات در این زمینه بیشتر با نانوطلا صورت گرفته؛ زیرا به‌راحتی ساخته شده، به سلول‌‌‌‌های سرطانی متصل می‌‌‌‌شود، همچنین نانولوله‌‌‌‌های کربنی هم نتایج خوبی در استفاده در این روش به دست داده‌‌‌‌اند.
هم‌اکنون دانشمندان نانوذرةی جدیدی ساخته‌‌‌‌اند که جاذب عالی امواج رادیویی است و گرمای کافی برای تخریب سلول‌‌‌‌های سرطانی ایجاد می‌‌‌‌کند و نسبتاً سایتوتوکسیسیته‌‌‌‌ کمی دارد و توان جذب امواج RF را با طول موج کوتاه دارد. این امواج می‌توانند به‌خوبی در بدن جانداران نفوذ کنند.
دانشمندان در این روش جدید از نانوذرات فرومغناطیسی کبالت با پوشش گرافیتی استفاده کردند. این ذرات باعث القاء مرگ در 98 درصد از سلول‌‌‌‌های سرطانی در محل می‌‌‌‌شود. محققان دریافتند که این افزایش کلی دما نیست که باعث مرگ سلولی می‌‌‌‌شود؛ بلکه تخریب داخلی ایجادشده به‌وسیلة نانوذرات مسئول این مرگ است. این نانوذرات می‌‌‌‌توانند از غشاهای سلولی مختلف عبور کرده، به هسته برسند و پس از ورود ذرات به سیتوپلاسم، به دور غشای هسته گرد هم می‌‌‌‌آیند و تعداد کمی وارد هسته می‌‌‌‌شوند.
به عقیدة پژوهشگران گرمایی که نانوذرات تولید می‌کنند، سلول را به‌سمت مرگ برنامه‌‌‌‌ریزی‌شده‌ای پیش می‌‌‌‌برد، سپس تجزیة سلولی رخ می‌‌‌‌دهد. در واقع تفکیک اجزای سلولی از قبیل هسته، غشای هسته، DNA اثر اصلی گرمای القاشده از سوی نانوذرات کبالت است.
منبع:نانو تکنولوژی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد