انرژی هسته ای، سلولهای بنیادین، شبیه سازی، نانو تکنولوژی

انرژی هسته ای، سلولهای بنیادین، شبیه سازی، نانو تکنولوژی

انرژی هسته ای، سلولهای بنیادین، شبیه سازی، نانو تکنولوژی

انرژی هسته ای، سلولهای بنیادین، شبیه سازی، نانو تکنولوژی

تصویر برداری پزشکی هسته ای از قلب چیست؟

تصویر برداری پزشکی هسته ای از قلب چیست؟

پزشکی هسته ای یا تصویر برداری رادیو نوکلویید یک آزمون غیر تهاجمی بوده ومعمولاً بی درد است که در تشخیص شرایط بیماری به پزشکان کمک می کند.
دراین نوع اسکن از مواد رادیواکتیو استفاده می شود که به آنها رادیودارو یا مواد نشان دار شده نیز می گویند.
بسته به نوع آزمون پزشکی هسته ای که قرار است برای شما انجام شود رادیو دارو نشاندار شده یا به ورید شما تزریق ،یابلعیده شده ویا مانند گازاستنشاق می شود و سرانجام این مواد در ارگان یا ناحیه مورد نظر در بدن شما جمع شده واز آنجا به صورت اشعه های گاما، انرژی مربوطه بیرون داده می شود.
این انرژی به وسیله ای به نام گاما کمرا یا اسکنرPET ویا پروب نمایان می شود.
این تجهیزات مرتبط با کامپیوتر بوده وبرای اندازه گیری میزان رادیودارو جذب شده در بدن شما به کار رفته و به وسیله کامپیوتر تصاویر ویا عکس های مخصوص تهیه می شود که با آنها می توان جزییات ساختار و عملکرد ارگان یا بافت مربوطه را نشان داد.
در برخی از مراکز، تصاویر پزشکی هسته ای می تواند با تصویر ام آر ای ویا سی تی اسکن به هم آمیخته شده(همپوشانی) و تولید تصاویر و ویو مخصوص نماید که این کار شناخته شده مانند تصاویر منطبق روی هم یا ثبت نام همزمان است.این ویوها حاصل آمیختگی اطلاعات از دو مطالعه مختلف با هم مرتبط بوده و تفسیری ازیک تصویرارایه می دهند واین به نوبه خود منجر به اطلاعات دقیق تر و تشخیص درست می شود.
علاوه بر این؛ سازندگان در حال حاضر مشغول ساخت دستگاههای SPECT/CT و PET/CT هستند که قادر خواهند بود مطالعات تصاویر به طور همزمان در آن واحد انجام شود.
مطالعات پزشکی هسته ای قلبی تصاویری از ساختار و عملکرد قلب تهیه می کنند.
برخی از موارد کاربرد معمول این روش کدامند؟
پزشکان از تصاویر پزشکی هسته ای قلب برای کمک به تشخیص بیماریهای قلبی استفاده می کنند این علایم شامل؛
درد سینه بدون توضیح .
درد سینه ناشی از فعالیت (آنژین).
همچنین این نوع تصویر برداری برای موارد زیر نیز کاربرد دارد؛
برای تشخیص الگوهای جریان خون به دیواره های قلب که اسکن پرفیوژن میو کارد نام دارد.
برای ارزیابی وجود و میزان شدت بیماری شریان کرونری شناخته شده ویا مشکوک.
برای تخمین میزان آسیب قلبی که فرد قبلاً دچار حمله ویا سکته میوکارد شده است.
برای ارزیابی نتایج جراحی بای پس یا سایر روش های ترمیم عروقی که برای ذخیره خون داخل قلب انجام شده اند.
برای ارزیابی حرکت دیواره قلب و عملکرد سراسر قلب با تکنیکی که گیتینگ قلبی نام دارد و این کار همزمان با نوار الکترو کاردیوگرام انجام می شود.
من چگونه باید برای این آزمون آماده گردم ؟
شاید از شما تقاضا شود در طول آزمون یک گان بپوشید ویا از لباس های خودتان استفاده کنید.
زنان همیشه باید قبل از انجام آزمون احتمال بارداری ویا شیر دهی به بچه را به پزشک و یا تکنولوژیست اطلاع دهند.
مصرف داروهای خود را که شامل مواردی چون ویتامین ها و ترکیبات گیاهی می باشد، باید به پزشک ویا تکنولوژیست اطلاع دهید. 

 
شما همچنین هرگونه سابقه حساسیت وسایر بیماریهایی که اخیرا به آنها مبتلا شده اید و یا سایر شرایطی پزشکی پیش آمده را به تیم پزشکی اطلاع دهید.
اگر شما آسم ویا بیماری مزمن ریوی و سایر ناراحتی های مربوط به مفاصل زانو ، هیپ ویا عدم تعادل دارید باید به پزشکتان خبر دهید.اینها مواردی هستندکه توانایی شما را برای انجام ورزش در این پروسیجر محدود می کنند.
جواهر آلات و سایر وسایل فلزی، در حد امکان قبل از انجام آزمون در منزل ویا در مرکز از بدن خارج گردند، زیرا باعث دخالت یا مزاحمت در تصویر برداری می شوند.
از نوشیدن کافیین(کافیین دار یا بدون کافیین مانند قهوه ، چای گرم و سرد،نوشیدنی های انرژی زا و غیره) وهمچنین از کشیدن سیگار به مدت 48 ساعت قبل از انجام آزمون خودداری نمایید.
-شما از نیمه شب روز آزمون، چیزی نباید بخورید یا بیاشامید اما می توانید داروهای خود را با مقدار جزیی آب میل نمایید مگر اینکه پزشکتان توصیه دیگری برای شما داشته باشد.
اگر شما داروی بتا بلوکر مانند ایندرال،متوپرولول و غیره استفاده می کنید در رابطه با قطع موقتی مصرف آنها به طور خاص از پزشکتان سوال فرمایید.
این تجهیزات شبیه چیستند؟
بیشتر پروسیجرهای پزشکی هسته ای با استفاده از گاما کمرا انجام می شوند.
گاما کمرا (دوربین) مخصوصی است که با فلز پوشانده شده و قابلیت آشکارسازی تشعشع و گرفتن تصاویر از زوایای مختلف را دارد.
گاما کمرا از بالای یا زیر آزمون تخت آویزان می باشد.اغلب گاما کمراها به صورت دوتایی بوده که یکی از آنها در بالا ویکی دیگر در زیر تخت واقع شده است.همچنین گاما کمرا می تواند در داخل اسکنری دونات شکل مشابه اسکنر سی تی اسکن جا بگیرد.
در برخی از مراکز تصویر برداری گاما کمرا زیر تخت آزمون و بیرون از دید چشم واقع شده است.
یک کامپیوترنیز در تهیه تصاویر از اطلاعات خام به دست آمده از اسکنر یا کمرا به این سیستم کمک می کند.
این دستگاه چگونه کار می کند ؟
در آزمون های معمولی اشعه ایکس؛ از عبور اشعه های ایکس از داخل بدن انسان که منبع آن بیرون از آن قرار دارد، تصویر به وجود می آید.
در پزشکی هسته ای از ماده حاجب به نام مواد رادیواکتیو که رادیودارو یا دارو نشاندار شده نیز نامیده می شوند به صورت تزریق داخل وریدی یا بلع و یا استنشاقی مانند گاز استفاده می شوند.این مواد رادیواکتیو در بدن یا نواحی مورد نظر از بدن جمع شده و انرژی آن به صورت اشعه های گاما بیرون داده می شود.
گاما کمرا یااسکنر PET یا پروب این انرژی را نمایان کرده و به کمک کامپیوتر، جزییات ساختاری وعملکردی بافت یا ارگان مربوطه داخل بدن را به صورت تصویر ارایه می کند.
به منظور ارزیابی شریانهای کرونری اغلب اسکن های قلب بلافاصله بعد از تست ورزش یا تست استرس انجام می شود تا جریان خون داخل قلب به حداکثر رسیده وهر گونه انسداد داخل شریان های کرونری راحت تر نمایان شوند.
این تصاویر قلب در مقایسه با تصاویر به دست آمده در حالت استراحت مورد ارزیابی قرار می گیرند.
بیمارانی که قادر به انجام ورزش نیستند به آنها دارو داده می شود تا جریان خون قلبی آنها افزایش پیدا کند.
این روش چگونه انجام می شود؟
تصویربرداری پزشکی هسته ای معمولاً بر روی بیماران سرپایی انجام می شود، اما اغلب می توان روی بیماران بستری نیز انجام داد.
شما روی تخت آزمون پوزیشن داده می شوید. پرستار یا تکنولوژیست یک لاین تزریق داخل وریدی در ناحیه دست و یا بازوی شما تعبیه می کند.
آزمون با تست استرس شروع خواهد شد که این کار با راه رفتن روی ترد میل(تسمه نقاله) یا دوچرخه ثابت به مدت چندین دقیقه انجام می شود.
هنگام فعالیت ورزشی، فعالیت الکتریکی قلب شما با استفاده از نوار قلبی مانیتور خواهد شد و فشار خون به طور مداوم اندازه گیری خواهد شد.
هنگامی که سرعت جریان خون قلب به حداکثر رسید به شما رادیودارو نشاندار از طریق ورید تزریق می شود.چند دقیقه بعد ورزش متوقف شده و روی تخت آزمون پوزیشن داده می شوید.
اگر شما قادر به انجام استفاده از تردمیل یا دوچرخه نباشید به شما تست ورزش داده نخواهد شد ولی در عوض به شما داروهای خاصی داده می شود که جریان خون قلب شما را افزایش می دهد.
تقریباً پس از نیم ساعت، تصویر برداری از شما شروع می شود.سپس تکنولوژیست گاما کمرا را پوزیشن می دهد که دستگاه به آرامی بالای قفسه سینه شما قرار می گیرد.
این نوع اسکن در زمان دیگر روی شما انجام می شود و آن زمانی است که شما تست ورزش انجام نداده اید و در حال استراحت هستید(اسکن استراحت)
تصاویر گرفته شده بعداز فاز استرس با تصاویر فاز استراحت مقایسه می شوند.
زمان واقعی اسکن برای هر اسکن قلبی بین 30-16 متغیر است که بستگی به نوع اسکنری که از آن استفاده می کنند،دارد.
مجموع زمان لازم برای انجام اسکن قلبی از 4-2 ساعت می باشد.
زمانی که آزمون کامل شد از شما تقاضا می شود تا کنترل کامل تصاویر به وسیله تکنولوژیست منتظر بمانید در مواردی لازم است از شما تصاویر اضافی گرفته شود.

گاهاً تصاویر گرفته شده بیشتر به منظور وضوح ویا نمایش بهتر نواحی و ساختار مورد نظر می باشد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد